• Ford
  • Volvo
  • Jaguar
  • Land Rover
x
Moto-Pfohe Open menu

Новини


Уилям Лайънс – господин Jaguar

Историята на едно момче от Блекпул, което създаде и подари на света една от най-обичаните и престижни марки луксозни автомобили

Независимо дали сте сядали зад волана на автомобил Jaguar или само сте си мечтали да го направите, със сигурност историята на компанията ще ви заинтригува. Тя започва още през далечната 1901 г. Тогава в Блекпул се ражда Уилям Лайънс – син на ирландски имигрант, собственик на музикално студио. Кой ли е предполагал тогава, че се ражда една от най-великите личности в историята на автомобилния свят? Кой ли е предполагал, че един любител на мотоциклети ще създаде истинска автомобилна империя и ще получи титлата „Сър” лично от кралицата на Англия, пленена от неговите истински произведения на изкуството.

Малцина знаят, че Уилям Лайънс създава първо име в моторната индустрия. Само на 21 години той започва да проектира кошове за мотори, воден от влечението си по своя Харлей Дейвидсън. Въпреки младостта си той започва силно да се откроява от тълпата. С чувство за стил и изтънченост Лайънс реализирал всяка своя идея, показвайки, че несъмнено е изпреварил времето, в което живее. Наемал на работа само най-добрите в съответната област и винаги се обръщал към тях с фамилните им имена в знак на уважение. Изключително бързо успявал да ги „запали” в работата им, за да влагат внимание във всеки детайл и да пресъздават идеално всяка негова мисъл. Не след дълго роденият в Блекпул младеж осъзнава, че може да стигне далеч и прехвърля усилията си към автомобилната индустрия. Спира се на името Jaguar.

Уилям Лайънс залага лукс, елегантност и аристократичен стил в основите на своята нова империя. Първият автомобил, който произвежда, носи името SS1 и излиза на пазара през 1931 г. Още с първия си продукт Лайънс успява да си спечели челни места във всички водещи вестници в страната, които отбелязват, че е създаден автомобил за ценители на относително ниски цени. Журналистите изтъкват, че SS1 идеално олицетворява котешка грация, сила и динамика.

С втория си модел SS 100 Уилям Лайънс хвърля в еуфория цялата страна. С 3,5-литровия си двигател този модел ускорявал по-бързо от всеки друг, а цената му била наполовина на това, което хората очаквали. Думата Jaguar започнала да се носи от уста на уста, а търсенето било толкова голямо, че инженерите на компанията били принудени да сменят дървеното шаси на автомобила с метална конструкция, за да намерят достатъчно материал.

Уилям Лайънс бил човек, фокусиран върху високите стандарти и изтънчения стил, но изумявал служителите си с чувството си за спестовност. В същото време винаги забелязвал таланта на служителите си и ги насърчавал и възнаграждавал щедро. В края на 30-те години влизайки, в един от автосалоните си, той бил посрещнат от търговския мениджър на комплекса, който го помолил да сменят килима в централното помещение, защото бил съвсем леко захабен от едната страна. Лайънс категорично отказал с мотива, че настилката може да посреща гости в този си вид поне още два-три месеца, без да навреди на имиджа на марката. Само след седмица той посетил отново салона и видял, че килимът е друг, неизносен, и стоварил целия си гняв върху търговския мениджър, който не изпълнил нарежданията му. Служителят му, обаче, запазил самообладание, като му обяснил, че само е обърнал килима и сега захабената част била под шкафовете и така тя вече не се виждала. След кратък размисъл Лайънс заявил на търговския мениджър, че следващия понеделник от 9:00 ч. го очаква на работа в централата на компанията, където щял да бъде по-полезен и финансово по-добре платен.

По време на Втората световна война компанията Jaguar и нейните служители помагали на страната си, като произвеждали части за самолетите на армията. В същото време Лайънс продължавал да работи по чертежите на новия автомобил на бъдещето. След приключване на войната веднага започнал конструкцията по него. Решил да смени името на модела SS, за да не се асоциира със специалните военни части на Адолф Хитлер – Schutzstaffel, прочули се със своята жестокост. Затова за най-новия си модел Лайънс се спира на името XK120. Показва го за първи път през 1948 г. И този модел впечатлява с голямата мощност за времето си – 160 конски сили. Само 2 години по-късно, с известни подобрения (XK120 C – първият познат C-type), автомобилът на Jaguar се впуска в надпреварите на пистата Льо Ман, където печели безапелационна победа още с дебюта си. За съжаление Лайънс не може да се зарадва на този триумф, защото само ден по-рано го сполетява най-голямата трагедия в живота му. На път за Льо Ман в катастрофа умира единственият му син.

През 1961 г. Jaguar отново приковава вниманието на обществеността с модела E-type. Само за едно десетилетие са продадени 70 000 автомобила, повечето от които на територията на САЩ. След този грандиозен успех Лайънс решава да даде на света още една последна автомобилна икона преди да се пенсионира – XJ6, който се превръща в емблематичен за марката и до ден днешен. Остарелият вече мъж от Блякпул се оттегля от управлението на собствената си компания през 1972 г., като предава цялата власт в ръцете на един от най-прогресиращите му колеги и добър приятел - Джон Еган, когото назначава за президент.

Днес Уилям Лайънс ни гледа някъде от небето. Със сигурност е горд от съвременните модели и престижния имидж на марката. Той е споделял, че мечтае да създаде автомобил, който да се превърне в най-близкият до сърцето на човек неодушевен предмет. Постигнал го е! Поредното доказателство е новият Jaguar XJ – най-хубавата котка на пътя, според Wall Street Journal. А те разбират от автомобили!

Уилям Лайънс, благодарим ти за всичко!

назад към всички