News

Motor Trend SUV for 2016 is...VOLVO XC90

Първото нещо, което много от нас забелязват в новото XC90, е как то ни напомня за младостта през 70-те и 80-те години: перфектна форма, залагаща много повече на практичността, отколкото на сексапила, но толкова изящно изработена, че отдалеч личи колко е скъпа.
Не говорим за самото XC90. Не, говорим за неговия ключодържател. Той би бил фаворит в категорията Ключ на годината на Motor Trend за 2016 г., ако имаше такава. Устройството, което предоставя достъп до това Volvo, е с една идея по-малко от кибритена кутия, и е облицовано със същата кехлибарена кожа Nappa, разпростираща се върху трите реда седалки на XC90. То се плъзга идеално в джоба ви и е украсено само с релефно лого Volvo; сребристите му бутони са отстрани, така че да не натиснете някой от тях случайно, докато вървите.
Нещо толкова просто като ключ не би следвало дори да се споменава, но транспондерът на Volvo прави зашеметяващо първо впечатление и дава отлична първоначална представа за самия SUV. Volvo XC90 е функционален, елегантен и преди всичко различен. Това е напълно нов автомобил от автомобилна компания, която прави крачка назад, за да пресъздаде както себе си, така и луксозния SUV с три реда седалки.
XC90 не е просто нашият SUV на годината — той е пленително произведение на изкуството, отвътре и отвън.
Volvo може да са известно име, но са малък играч в автомобилния свят. През последната година Toyota произведе почти три пъти повече от модела Prius, колкото Volvo произведе автомобили. В Съединените щати BMW пласира седем автомобила за всеки един, който Volvo продава.
Свикнали сме да слушаме за възпиращите разходи при разработване на нови платформи дори от най-големите и най-богатите автомобилни производители. Действително последната платформа, която Volvo са разработили самостоятелно, влиза в производство преди почти 20 години. Тя все още е много добра – платформата се използва в редица съвсем нови модели на Ford, които много харесваме – затова бихте предположили, че малка компания като Volvo ще прави само малки, частични подобрения по нея.
Ще сгрешите. С XC90 дебютира напълно новата платформа на Volvo „Мащабен архитектурен продукт“(Scalable Product Architecture), която, както подсказва името й, ще бъде използвана за автомобили с различни размери. Тя включва контролно рамо на предното окачване с неравна дължина и многораменно задно окачване с необичайна напречна листова пружина, направена от композитна пластмаса. (Нашите напълно натоварени въздушни пружини на модела Inscription заместват напречната листова пружина обаче.) Това, което се намира под капака, също е напълно ново – и единственият двигател е 2,0-литров с 4 цилиндъра.
Четворка в над 2140-килограмово возило? Няма причина за безпокойство; напълно модерната машина с директно впръскване постига стабилни 316 к.с. и 400 Нм въртящ момент благодарение на принудителната индукция. Изстискването на 158 к.с. на литър изисква доброто старо турбо, което обикновено води до доброто старо турбо закъснение. За да разрешат проблема, Volvo са инсталирали малък компресор суперчарджър, който да осигури ускорение, когато турбото не може. Той работи отлично, с мигновени реакции при всички обороти на двигателя и само случайни, леки изблици, когато компютърът изпълнява задълженията си по ускоряването.
С пълна скорост XC90 измина разстоянието от четвърт миля за 15,1 секунди - равен резултат с нашия втори финалист, почти идентичната по размери Honda Pilot. Той също изравни комбинирания разход от 12,8 л/100 км на Honda съгласно EPA – така че какъв е смисълът от този сложен, скъп двигател с двоен компресор? Финес. Подсилените 4 цилиндъра произвеждат огромен въртящ момент при ниски обороти и не показват мускули, когато не бързате. Той е също тих и рафиниран на върха на скалата на тахометъра, за разлика от Pilot, чийто голям двигател V-6 изпълва салона с достатъчно шум и вибрации да изплаши децата.
Засега задвижването на всички колела е стандартно оборудване за XC90 и единствената опция на агрегата е ъпгрейд до модела Т8, за който Volvo твърди, че е първият в света 7-местен plug-in хибрид. Т8 използва същия двигател като нашия Т6 (минус 3 к.с.), но мощността, създавана от експлозията на измрели динозаври, се предава само на предните колела. Задните колела на Т8 се задвижват от електрически мотор с 87 к.с. и 240 Нм, което дава на хибрида общо 400 к.с системна мощност. 9,2-киловатова литиево-йонна батерия, монтирана в центъра на автомобила, осигурява до 40 километра обхват с електрическа мощност. Ние прекарахме няколко дни с Т8 и дневникът му се запълни само с похвали за силовия му агрегат. За съжаление той не беше доставен навреме за надпреварата SUV на годината.
Обратно към нашия Т6: Някои от съдиите коментираха твърдата му возия, но повечето подкрепиха това с думата „спортно“. С повдигнато окачване за нашия изцеждащ офроуд курс XC90 се потопи в неравностите с апломб - и с изобилие от тракане и тропане от очуканите втулки. На пътя, където е много по-вероятно да бъде видян, XC90 се представи много по-добре, демонстрирайки отличен контрол и изненадващо ниво на сцепление. На полигона автомобилът беше по-добър от всеки конкурент с изключение на два с емблемата на BMV, два с емблемата на AMG и един Ford, съдържащ Sport в името си.
Електрическото сервоусилване на Volvo не предоставя много обратна връзка, но съдиите изпаднаха във възторг от естественото усещане за тежест. Осемстепенната автоматична трансмисия от Aisin сменя предавките бързо и плавно, но дългата предавка (почти 129 км/ч на трета предавка) означава, че има още какво да се желае по отношение на скоростта. Освен това този SUV е без пера за смяна на предавките – за него возенето на семейства е с приоритет пред бързите скорости. Това е иедна от разлики на XC90 и R-DESIGN, който разполага с пера.
А XC90 е изключително умел във возенето. Предните му седалки са не само разкошни на външен вид, но и изключително удобни. Същото се отнася и за втория ред, на който има детска седалка, интелигентно вградена в центъра, и бутони за управление на собствената климатична зона. Последният ред седалки не е толкова лесен за достъп, както този на Honda Pilot, но щом се настаните отзад, седалките поместват възрастни пасажери съвсем спокойно. Всичките пет задни седалки се сгъват напред, създавайки идеално равен под и нашето XC90 идва с бутон до вратата на багажника, който бързо снижава окачването, за да улесни товаренето.
Новата информационно-развлекателна система със сензорен екран Sensus на Volvo съдържа повечето от вторичните бутони за управление на автомобила и ние сме впечатлени от нейната функционалност. Уолтън похвали нейния „откликващ екран, процесор с нулева латентност и отчетлива графика“, но също така отбеляза, че екранът е толкова голям, че поставка за ръката би била добре дошла. Много други съдии дадоха същото предложение. Ще стигнем дотам, че да наречем екрана на Volvo почти подобен на Tesla по своята интуитивност и функционалност, макар че има някои логически недостатъци – например това, че има две менюта за настройка – и му липсват физическите бутони, които предпочитаме за регулиране на ОВК (Отопление, вентилация, климатизация) и запаметяване на радиостанции. Няколко съдии се оплакаха от липсата на контакти за захранване и USB портовете, пръснати в салона. Глезотии.
Останалата част от салона на XC90 е изпълнена с добре обмислени детайли, като електроуправляеми стъкла, които се вдигат и спускат бавно, елиминирайки тъпия и глух звук. Интериорът изобилства и с красиви елементи – при модела T8 лостът за смяна на предавките е изработен от кристал Orrefors, симетричният дървен фурнир на арматурното табло е с диагонални шарки и всяко нещо, което докоснете, е толкова прекрасно на допир, колкото и на външен вид. Листовете на съдиите бяха изпълнени с епитети като „великолепен“, „красив“, „удобен“, „свеж“ и „различен, без да стига до крайности“. Наистина спечели сърцата ни.
Когато става въпрос за безопасност, е, това е Volvo, така че всичките седем седалки са оборудвани с предпазни колани с пиротехнически обтегачи, а механизми за абсорбиране на енергията в рамките на предните седалки смекчават вертикалните сили при пътно-транспортни произшествия. В допълнение към типичния комплект системи и функции в помощ на водача, това возило автоматично активира спирачките, ако водачът му се опита да направи ляв завой в насрещния трафик. XC90 печели отличието Top Safety Pick+ на Застрахователния институт за пътна безопасност в САЩ IIHS. Това не е изненада, като се има предвид, че се приближаваме към 2020 г. Volvo са поели ангажимента да няма загинали или сериозно ранени на пътя в нов лек автомобил Volvo след 2020 г.
Тази мисия по отношение на безопасността е поводът за единствената ни истинска критика към XC90. Автономните функции за безопасност са малко по- агресивни – асистентът за придържане в лентата се намесва постоянно, а автоматичната спирачка е склонна към халюцинации. Няколко пъти се активира погрешно, натискайки рязко спирачките без никаква причина със сила, която Лох описа като „предизвикваща суматоха, разливане на кафе, бебешки плач и забиване на нос".
Бихте казали „по-добре да си предпазлив, отколкото да съжаляваш“, но не сме сигурни, че автомобилите зад нас ще се съгласят. Докато тези софтуерни проблеми не бъдат отстранени, ние просто ще изключим системата и ще се наслаждаваме на пътуването с това, което почти единодушно избрахме за любимия ни SUV на годината. Кийно го обобщи най-добре: „Повече от всеки друг конкурент“, каза той, „XC90 ще промени света на SUV автомобилите. Той е истински носител на революционната промяна."
Допълнителна информация:
Новото Volvo XC90 е най-сигурното SUV на планетата –доказано вече от двете най-реномирани и независими агенция - EuroNCAP в Европа, където получи 5 звезди на тестовете за безопасност и най-високите резултати в историята на агенцията изобщо, както и американската алтернатива с Американската агенция за пътна безопасност IIHS – Top safety Pick. XC90 се предлага с най-богатия и технологично усъвършенстван стандартен пакет за безопасност в индустрията.
Новото Volvo XC90 е най-луксозното Volvo, създавано някога – интериорът беше обявен от редица специалисти за най-добрия в индустрията (сп. Аутокар на корицата си и много други). XC90 прави впечатление със своя скандинавски дизайн, високо качество на материалите и майсторска изработка. Интериорът се отличава не само с уютност и лукс, но и с внимание към детайла – шведското знаме на седалките, логото 1959 на коланите за безопасност, което деликатно напомня кой е създал коланите и ги е подарил на света!
Новото Volvo XC90 е шадящо околната среда – екологията е една от основните ценности на Volvo. Авангардните мотори осигуряват мощност от 190 до над 400 к.с., но в същото време вредите емисии и разход на гориво са изулитекни – 49 гр C02 емисии и 2,1 разход на гориво (Т8). Брилянтно съчетание на ненадминато пътно поведение и изключително ниска консумация на гориво.
Новото XC90 е най-технологичното Volvo, създавано някога – за първи път в света шведското SUV представя 2 системи за безопасност (Система за автоматично спиране в кръстовище и Пакет за защита при внезапно напускане на пътното платно); уникален за индустрията интерфейс за управление с подобен на таблет дисплей – изчистен и лесен з ауправление и т.н.
Интересът към колата е огромен в света и у нас. Квотата ни до края на годината отдавна е продадена, имаме вече над 50 предадени автомобила. Договорите ни са подписани от края на декевмри 2014, клиентите отново чакаха по година за своето ново XC90, точно както навремето, през 2003 беше с предишното поколение. О

Back