News

Volvo C70 става на 20 – нишов автомобил, създаден със страст

C70 представлява нова ниша във важен период за Volvo, проект, движен от ентусиазма и любовта към автомобилите на малък и въодушевен екип. Той е показан за първи път пред света преди 20 години.

Когато Volvo C70 е представен за първи път по време на Автомобилния салон в Париж на 30 септември 1996 г., не само елегантната му каросерия е чисто нова. Това е първото „истинско купе на Volvo от модела 1800 и първото сътрудничество на Volvo с инженерната фирма TWR за разработката на нов автомобил. Освен това, моделът е трябвало да бъде произвеждан отчасти с използването на нови методи в новооткрития завод в шведския град Удевала.

 

В началото на 90-те години на миналия век Volvo решава да разшири програмата си за пътнически автомобили с купе и кабриолет. Планът е двете версии да се разработват паралелно и да се изградят върху технологичната база на модела 850.

 

В началото на 1994 г. е сформирана малка проектна група и Хакан Абрахамсон е назначен за мениджър на проекта. По това време Volvo има ограничен опит в разработката на такъв типично нишов продукт и е трябвало да действа доста бързо. Затова избира да си сътрудничи с британската инженерна фирма Tom Walkinshaw Racing (TWR), която вече работи съвместно със състезателния отбор на Volvo за шампионата на Великобритания за туристически автомобили BTCC.

 

„Без съмнение това бе един от най-забавните автомобилни проекти, в които съм участвал,“ казва Хакан Абрахамсон днес. Volvo искаха мениджър на проекта, който да е малко по-млад - за предпочитане човек, който да е под 40-годишна възраст по времето, когато автомобилът бъде представен пред света.

 

Екипът разполага само с няколко месеца през 1994 г., за да дефинира проекта, и се заема за работа почти веднага с обстоен анализ на конкуренцията. Проектната група е трябвало да отмени плануваната си ваканция и вместо това се отправя на юг към Франция, за да наеме и изпита купета и кабриолети, произведени от основните й конкуренти. 

 

Тъй като се предполага, че са на почивка, им е разрешено да вземат със себе си и семействата си, което се оказва неочакван успех. Отбелязват се няколко коментара, които не биха били направени, ако са били само автомобилни дизайнери, анализиращи конкуренцията. Това е особено полезно по време на продължителната работа по дизайна и членовете на екипа често се връщат към преживяванията със семействата си.

 

Голяма част от работата по проектирането и разработката се извършва в TWR близо до Оксфорд, Англия. Volvo отговаря за основната техническа структура и определя кои характеристики трябва да притежава автомобилът. TWR отговаря за съгласуването на дизайна и производството. Цял развоен екип работи в голям хамбар, където Том Уокиншоу, харизматичният собственик на TWR, държи колекцията си автомобили.

 

На проектната група e дадена необичайно голяма свобода по отношение на формата на автомобила и директорът по дизайн Питър Хобъри иска да промени представата, че дизайнът на Volvo е ъгловат и квадратен. Когато Йън Кълъм от TWR показва скици на купе със значително по-заоблена линия на покрива и изваяни страници след предложения, които са счетени за „твърде в стила на Volvo“, въпросът е решен. Дизайнът ще остане почти без промяна чак до производствената фаза.

 

 

Новият автомобил има същото междуосие като Volvo 850 и същата дължина, но въпреки това създава впечатлението, че е доста по-елегантен. Тъй като се е знаело още от началото, че автомобилът ще се произвежда и като кабриолет, развойният екип създава дизайн, който е подходящ за автомобил с и без покрив.

 

Периодът за разработка на C70 е кратък - отнема едва 30 месеца от първите проучвания до производството на първите автомобили. Сътрудничеството с TWR е от ключово значение за постигане на това и проектните разходи са по-управляеми.

 

Тогавашният директор по дизайна на Volvo, Питър Хобъри, е определено ентусиазиран относно новия език на дизайна, представен от C70: „Изхвърлихме кутията, но запазихме играчката вътре,“ казва той след първото представяне на автомобила на пресата, при което той шофира на сцената шафраново жълт C70.

 

Предната част определено е в стила на Volvo, но останалата част от каросерията е много по-заоблена от всеки друг предшестващ модел на компанията - най-малкото е първи такъв модел за дълъг период от време. C70 предвещава нова посока в дизайна, която ще характеризира много бъдещи модели.

 

Свободата на избор за клиента е важна в автомобил като C70 и клиентът може да избира от 17 различни цвята на боята. Стандартен, металик и перлен. С 40 различни комбинации за интериора с нюанси по отношение на материала и цветовете, изборът е почти безкраен.

 

От огромно значение е скоростта да отговаря на външния вид. Затова C70 е лансиран ексклузивно с 5-цилиндрови двигатели с турбокомпресор. Най-мощният двигател, 2,3-литровият с 240 к.с., присъства и във Volvo 850R. По-умерена версия, с обем 2,5 литра и мощност 193 к.с., е пусната на пазара по същото време, а има и 2,0-литрови версии, предлагащи съответно 180 и 225 к.с., за пазари, където обемът на цилиндъра определя данъчните ставки.

 

Въпреки че C70 е в голяма степен емоционален автомобил, при който дизайнът определя функцията, има достатъчно място за четирима души и техния багаж. И тъй като са разработени от Volvo, нивата на безопасност са високи и включват система за защита при странични удари (SIPS), защита от камшичен удар (WHIPS), обтегачи на коланите и странични въздушни възглавници.

 

Заедно с TWR, Volvo създава смесено дружество, Autonova, в Удевала. Преди това Volvo развива дейност в Удевала, но производството е прекратено няколко години по-рано. Сега заводът е изграден наново и модернизиран, за да поеме производството на нишовия автомобил. Производството изоставя принципа на поточната линия и вместо това работен екип следва всеки автомобил през няколко етапа на производство, докато следващият екип поеме следващия етап. Капацитетът на новия завод е 20 000 автомобила на година.

 

Новината, че към Volvo C70 купе ще се присъедини и кабриолет е обявена едновременно с лансирането на купето. Volvo C70 кабриолет е представен една година по-късно и е първият модел кабриолет на Volvo от съвременната епоха. В продължение на много години компанията Volvo е скептична относно кабриолетите от съображения за безопасността при катастрофа, но в модела C70 кабриолет са въведени функции като системата за защита срещу преобръщане (ROPS) - с две защитни рамки зад задните седалки, които се активират, ако автомобилът се преобърне. Рамката на предното стъкло е фиксирана върху основния панел и е изработена от високоякостна стомана.

 

Дизайнът издържа проверката на времето и не се променя съществено през деветте години съществуване, на които се радва първото поколение. Volvo C70 купе се произвежда до 2002 г., докато версията кабриолет съществува още три години до април 2005. До тази дата са произведени 76 809 автомобила C70, от които 27 014 са купе и 49 795 са кабриолет.

 

Второто поколение C70 кабриолет, което е с прибиращ се твърд покрив от три части и се произвежда от Pininfarina, е лансирано на Автомобилния салон в Париж през септември 2005 г.

 

10 неща, които може би не знаете за Volvo C70.

  1. C70 има една от най-добрите аудиосистеми в света по онова време. Високоговорители от престижната датска марка Dynaudio, Dolby Surround и усилвател с до 4x100 вата.
  2. 17 различни екстериорни цвята са разработени под ръководството на дизайнера Хосе Диас де ла Вега. Той също така ръководи работата по дизайна на интериора, а Андерс Гунарсон играе същата роля по отношение на екстериора.
  3. В Швеция има специален клуб на собствениците на C70 - шведският клуб Volvo C70. Те организират шествие от завода в Удевала до Музея на Volvo в Гьотеборг по повод 20-годишния юбилей. 
  4. Премиерата в Париж е можела да се следи и онлайн - това е първият път, когато това се случва в Европа.
  5. През 1998 г. C70 печели приза за най-добър автомобил Volvo в проучването за удовлетвореността на клиентите на J.D. Power и заема пето място в общото класиране. 
  6. Финландската фирма Valmet прави предложение за C70 кабриолет с тънък покрив. То не води до производство, но наследникът на C70 получава покрив от този вид през 2005 г.
  7. Том Уокиншоу, човекът зад TWR, е опитен състезателен пилот с три световни титли в състезанията за туристически автомобили и две победи на състезанията Дейтона и 24 часа на Льо Ман, съответно. 
  8. През 1999 г. Volvo придобива TWR от Autonova и продължава производството самостоятелно. По-късно Volvo създава компания с италианската фирма Pininfarina.
  9. Във филма Светецът (1996), Саймън Темплар, в ролята Вал Килмър, шофира Volvo C70 в цвят Garnet Red. Филмът е заснет преди представянето на C70, което означава, че е бил обвит в голяма тайнственост.

Предварителната информация за C70 е била оскъдна. Включвала е елегантни снимки, няколко технически факта и цитат от три реда на Питър Хобъри: „Опитах се да създам автомобил, който хората ще желаят, а не автомобил, от който хората се нуждаят.“

Back