• Ford
  • Volvo
  • Jaguar
  • Land Rover
x
Moto-Pfohe Open menu

Новини

Volvo отново обещава: „Край на катастрофите през 2020 г.”

Шведската компания слага край на смъртните случаи и нараняванията

„Като лидер в областта на безопасността, ние не можем да се примирим с факта, че хора загиват или се контузват тежко, само защото са искали да стигнат от точка А до точка Б”, казва Ян Иварсон, директор „Стратегия за безопасност” във Volvo Car Corporation. Неминуемо в съзнанието на човек възниква и друг въпрос - заслужава ли си да загинеш или да останеш инвалид за цял живот, само защото си искал да видиш родителите, приятелите си или просто си изпълнявал служебните си задължения? Разбира се, че НЕ! По-тревожното в случая е, че хората са се примирили и приемат катастрофите, като част от ежедневието, което е абсурдно. Volvo обещава да промени тази порочна практика.

Специалистите на компанията ни дават пример със самолетна катастрофа. Ако видим такава, веднага сърцето ни се свива и спомена остава в съзнанието ни за цял живот. Осъзнаваме, че сме щастливци и дълбоко скърбим за участта на всички загинали, докато сме съпричастни с траура в техните семейства. Обаче ако отиваме на море или планина и видим катастрофа по пътя, в повечето случаи обвиняваме шофьорите за тяхната непредпазливост и невнимание, като не се замисляме, че може би вината не е тяхна. Може би пияният шофьор срещу тях е виновен, който отдавна е избягал, без дори да подозира каква мъка е оставил след себе си. Volvo иска да промени тази несправедливост, слагайки край на смъртните случаи и нараняванията във всички свои модели през 2020 г.

Всъщност това е цел, която шведската компания си е поставила още през далечната 1927 г. Неслучайно всеки неин нов автомобил е по-безопасен и сигурен от своя предшественик. Интересно е, че в наши дни фокусът се е изместил. Сега Volvo колите не само предпазват водача и неговите спътници, а с иновативните и единствени по рода си системи за безопасност, се стремят да предотвратят изцяло възможен инцидент. Според проучвания благодарение на предпазния колан, Системата за предупреждаване с автоматично спиране и City Safety нараняванията във Volvo автомобилите са намалели с 50%, считано от 1960 г.

Визията на шведската компания за бъдещето включва един по-широк поглед върху безопасността. Затова експертите работят упорито върху пет основни аспекта:

1. Нормално шофиране! Водачът трябва да е добре информиран за състоянието на автомобила. Той трябва да е концентриран и фокусиран върху пътната обстановка.

2. Конфликтна ситуация! Технология трябва да помогне на шофьора да се справи с възникналата трудност.

3. Предпазване от сблъсък! Автомобилът трябва да реагира по-бързо от човешката реакция, за да предотврати инцидент.

4. Редуциране на щетите! Системите за сигурност на автомобила трябва да редуцират силата на удара, за да предпазят хората.

5. След сблъсъка! Автомобилът автоматично подава сигнал за инцидента до екипа за Спешна помощ, като информира са степента на произшествието.

Всички добре знаем, че съвременните Volvo автомобили разполагат със системи за сигурност, които задействат автоматично спирачките при нужда. Тези системи ще бъдат развити и усъвършенствани в бъдеще. Това е огромно предизвикателство, споделя Ян Иверсен. Той признава, че не е трудно да създадеш автомобил, който спира сам. Трудно е да създадеш такъв, който те предпазва от трудна ситуация, без да те вкарва в друга такава. Трябва да се намери баланса и точния момент за действие и противодействие при възникване на опасност.

Затова в бъдеще новите Volvo автомобили ще разговарят помежду си, като разменят информация относно пътната настилка, трафика и метеорологичните условия. Модерният “швед” ще комуникира със своя събрат като го алармира. Например: „Ти и аз сме на път да се блъснем. Ако нашите шофьори, не реагират, ние трябва да направим нещо”.

Ян Иверсен е сигурен, че Volvo автомобилите могат да постигнат тази комуникация. Трябва да се намери общ език, обаче, и с други марки автомобили „Това е напълно възможно! Въздухът около нас е пълен с обменяща се информация, която цели да улесни живота ни. Можем да намерим място и за обмяна на информация между нашите коли по време на движение, която цели да спаси живота ни”, сигурен е Иверсен.

За бъдеще без катастрофи и наранявания е нужна помощ и от заобикалящата ни среда. Затова от години Volvo работи в тясно сътрудничество с шведската пътна администрация. Целта е да се намери начин автомобилът да комуникира и с инфраструктурата.

Volvo инвестира значителни средства и в проучвания как ще изглежда и реагира бъдещия шофьор, който ще бъде доста по-мобилен. Шведската компания е част от европейския проект euroFOT. В съвместна дейност едни от най-известните и уважавани инженери на нашето съвремие са инсталирали секретни камери и технологии в близо 100 автомобила Volvo (модели XC70 и V70). Целта е да се проучи как реагира водачът в различни ситуации на пътя.

Специална камера следи движението на главата и очите на шофьора, като информацията се запаметява в системите за безопасност на автомобила. Друга камера записва гледната точка на водача относно пътните условия. Информацията се записва на хард диск. Получените данни се анализират от експерти, който добиват ясна представа за движенията и реакциите на различните типажи хора.

„Това ни помага да разберем по-добре взаимодействието между шофьор, автомобил и пътните условия. Взаимодействието между човека и машината е от изключително значение за бъдещата сигурност. Комуникацията между тях трябва да бъде ясно разбираема, без да отвлича вниманието на шофьора. Трябва да направим всичко възможно, за да запазим неговата концентрация, която е от ключово значение за предотвратяването на инциденти с фатален край”, казва в заключение Ян Иверсен.

През 1927 г. Густаф Ларсон и Асар Габриелсон дадоха обещание на света – обещанието наречено Volvo. To гласи: „Автомобилите се управляват от хора. Ето защо, основният принцип на всичко, което правим ние във Volvo, e и ще остане СИГУРНОСТТА”.

Ларсон и Габриелсон спазиха своето обещание. Ще го направят ли и наследниците им? Бъдете сигурни! Те ще ви го докажат през 2020 г.

назад към всички