• Ford
  • Volvo
  • Jaguar
  • Land Rover
x
Moto-Pfohe Open menu

Новини

Легендата се оттегли

Един от най-успешните автомобили, участвали в световния рали шампионат – Ford Focus WRC – вече е част от историята. Рали „Великобритания”, последен кръг от календара за 2010, беше финалното състезание, в което участваха заводските автомобили на Ford и M-Sport.

В развитието си като рали автомобил Focus WRC, който дебютира през 1999 г., претърпя сериозна еволюция, а с него пилотите на тима спечелиха две световни титли при конструкторите и участваха в някои от най-оспорваните състезания в историята на световния рали шампионат.

Затова и малко преди старта на рали „Великобритания”, по покана на шефа на M-Sport Малкълм Уилсън, в Кардиф се събраха огромната част от пилотите, състезавали се с Ford Focus WRC през последните 12 години. Списъкът е впечатляващ: Маркус Грьонхолм, Петер Солберг, Тони Гардемайстер, Франсоа Дювал, Мико Хирвонен, Симон Жан-Жозеф, Яри-Мати Латвала, Марко Мартин, Томас Радстрьом, Дани Сола и Хенинг Солберг. Оказа се, че отсъстващите са много малко – Карлос Сайнц, но той бе представляван от навигатора си Луис Моя, Роман Креста и Яне Туохиньо.

Когато човек погледне Focus WRC, няма как да не се сети за легендата Колин Макрей, който загина в катастрофа с хеликоптер, но в негова памет в Кардиф пристигнаха баща му Джими Макрей и навигатора му Ники Грист.

И макар звездите на Ford да не успяха да се преборят за титлата при пилотите, Focus WRC се оттегля с впечатляващи постижения: 174 старта в световния шампионат, 44 победи и 132 поредни състезания от първенството на планетата, в които пилоти, каращи такъв автомобил, са печелили точки. Тук включваме и двете поредни титли при конструкторите през 2006 и 2007.

С Focus WRC приключва една ера от развитието на рали спорта, а от началото на сезон 2011 започва нова – новите WRC автомобили с 1,6-литрови двигатели с турбо.

Малкълм Уилсън и Йън Слейтър, вицепрезидент връзки с обществеността на Ford-Европа, с гордост припомниха някои от най-важните успехи в кариерата на Focus WRC – победата в рали „Сафари" в Кения през 1999 – едва третият старт за новия модел, двойната победа „Акрополис" през 2000, битките на Макрей и Сайнц за световната титла през 2001 и 2002, първото място на Марко Мартин в Гърция през 2003 – първа за второто поколение Focus WRC, началото на сезон 2005, когато Тони Гардемайстер излезе начело в класирането, 7-те победи на Грьонхолм през 2006, както и първото му място в Нова Зеландия през 2008, когато авансът на финландеца на финала беше едва 0,3 секунди. После идват успехите на Хирвонен и Латвала, но Уилсън наблегна на нещо, което обикновено остава встрани от вниманието на феновете и медиите – Мартин е единственият пилот, побеждавал в две последователни асфалтови ралита Себастиен Льоб – годината е 2004, а състезанията са във Франция и Испания.

Сезон 2011 дава ново начало на рали автомобилите – за Ford ще се състезава Fiesta WRC с 1,6-литров двигател с турбо и отново задвижване на четирите колела. А в тима на Ford остават Мико Хирвонен и Яри-Мати Латвала. И двамата имат много успехи с Focus WRC, които трябва да продължат с Fiesta WRC.

Текст: Георги Иванов, Auto Motor und Sport

Снимка: Маурис Селдън, Англия

назад към всички