• Ford
  • Volvo
  • Jaguar
  • Land Rover
x
Moto-Pfohe Open menu

Новини

Легендарното Volvo Amazon празнува 50 - годишен юбилей

Първият семеен автомобил на шведската марка е хит

в 60-те години на миналия век

“Нов автомобил, проектиран по европейските стандарти и предназначен за ценителите на красотата навлиза на шведския пазар. Може да го видите за първи път по време на изложението в Стокхолм. Там ще ви представим Volvo Amazon – за хора със свободен и непокорен дух.” Това е цитат от пресинформация, разпространена от AB Volvo на 15 февруари 1962 година. Само два дена по-късно започва автомобилното изложение в Стокхолм, където е представено изключително елегантно за времето си 5-врато комби с много повече място за багаж и по-практични функции.

Паралено с новия модел, Volvo продължава да предлага подобен на него Duett в продължение на цели 7 години. Целта на шведската марка е била да привлече на своя страна семейните двойки с деца, които имат нужда от повече пространство. За тях Amazon е бил перфектният автомобил. Само с едно обръщане майката е можела лесно да стигне до децата на задната седалка и с минимални усилия е вземала необходимите вещи от багажното пространство, докато мъжът й управлява ново и модерено за времето си, престижно Volvo.

Amazon бързо се превръща в истински хит. Той е бърз и просторен автомобил с изключителна товароносимост. Скоро всички се убеждават, че дългият път е много по-приятен, a времето в шведското комби минава неусетно. И не на последно място – моделът е по-икономичен от всеки друг за времето си. Цената му също е достъпна – 14 475 шведски крони за двигател с мощност от 75 конски сили. Ако обърнем парите в сегашната им равностойност ще разберем, че автомобилът днес би струвал 160 000 шведски крони или 35 528 лева. Седан версията била по-скъпа с около 1 000 крони.

Комфорт е ключовата дума, с която най-лесно може да бъде описано Volvo Amazon. Удобният и функционален автомобил лесно се превръщал в уютно спално помещение само с едно смъкване на седалките на задния ред. Същото помещение лесно можело да се използва и за пренасяне на различни по големина товари. Само с едно движение практичният пътнически автомобил се превръщал във ван или в комфортен „спален вагон”. Голямата заслуга за рационалния дизайн на модела е на Ян Уисгаард и неговия екип, които внедряват идеите си умело и най-вече ефективно.

Инженерите на Volvo укрепват допълнително спойката на покрива с Б-колоната на автомобила за по-голяма устойчивост. За да издържи шасито на по-голям товар, горните и долните линии около прозорците на задните врати били идеално прави, следвайки линията на покрива. За разлика от седана, при комби версията Amazon е монтирана допълнителна секция в задната част на автомобила. За целта окачването е допълнително модифицирано, за да може багажното отделение да бъде проектирано, колкото може по-ниско.

Умните решения на Уисгаард и екипа му се простират още по-далеч, ако погледнем дизайна на задната врата. Тя била разделена по хоризонтала на две, като всяка една от частите можела да се отваря отделно. Тук отново стигаме до примера майка с дете. За жена, носеща детето си е било изключително лесно да отвори само долната част на задната врата, за да остави покупките от магазина. Вече не било необходимо да се навежда и след това да се отдръпва назад, за да се открие цялото багажно пространство, от което й била нужна едва 1/10 например. От друга страна, един мъж лесно би използвал долната част на задната врата за степенка, ако реши да закрепи допълнителен багаж на покрива. Само с едно движение можел да отвори и горната част, за да намести лесно и удобно новия диван за хола.

Багажното пространство на Volvo Amazon било дълго 183 см, широко 126 см и без проблем понасяло 490 кг. полезен товар. Въпреки сериозните габарити и обем, разлика в управлението му нямало в сравнение със седан версията. Добре натовареното комби без проблем развивало внушителните за времето си 140 км/ч при мощност на двигателя от 75 конски сили и тегло на шасито 1250 кг.

Интересно е, че Volvo представя за първи път Amazon в зелен цвят на купето с кафява тапицерия. Този избор бил хитов за първата година на модела. След това най-търсени били белият, синият и бежовият цвят. През годините дизайнът на автомобила претърпявал съвсем дребни, „козметични” промени. От техническа гледна през 1964 г. Volvo заменя старите барабанни спирачки с дискови, които скъсяват спирачния път осезаемо. Четири години по-късно шведите внедряват и нов по-мощен двигател, 115 к.с.

Производството на Amazon спира през 1969 година след 73 000 продадени бройки. Моделът е заменен от Volvo 145 – още по-модерен, комфортен и сигурен представител на шведския бранд.

В днешно време по пътищата на Европа все още може да бъде забелязано Volvo Amazon. Обикновено собственикът е колекционер, ценител на естетиката и красотата в дизайна. Няма данни за запазен Amazon със зелен цвят на купето и кафява тапицерия, но според протоколите от полицията не всички произведени бройки в този цвят са излезли от употреба. Музеят на Volvo в Гьотеборг се украсява от син представител на модела, произведен на 15 октомври 1969 година.

назад към всички