• Ford
  • Volvo
  • Jaguar
  • Land Rover
x
Moto-Pfohe Open menu

Новини

Автомобилна обиколка на България

Миналото, настоящето и бъдещето на автомобилите Ford, събрани на едно място шестват тържествено из страната по случай

100 години Ford в България и 20 години Мото-Пфое

Тази година Мото-Пфое чества два юбилея – 20-ия си рожден ден и 100 години Ford в България.

Най-мащабната от поредицата фирмени прояви, посветени на двата юбилея, е Обиколката на България „100 години по-късно”, която стартира на 16 юни в София, и ще завърши на 23 юни.

Уникалното „шоу на колела” се организира от Мото-Пфое и представлява повторение на първата автомобилна обиколка на България, осъществена през далечната 1911 г.

Преди 100 години тя е организирана с Ford Model Т от братовчедите Методи и Марин Лъскови и техния шофьор Димко Ангелов. Продължила е 22 дни с маршрут София – Бургас – София. Според документите, запазени от онези години, тя е предизвикала невероятен интерес във всички градове, през които е преминала. Някои са наричали Ford Model Т „гяволска машина”, други са спирали автомобила, за да го разгледат и задоволят своето любопитство, трети са го посрещали с цветя, в тържествена обстановка. Навсякъде местните вестници са давали описания на автомобила и ползата, която ще допринесе за България. Много от българите тогава за първи път са видели автомобил. Но медиите, без изключение, още тогава са прозрели бъдещето. В него са видели незаменим помощник на човека от този момент насетне. „Нашата аутоекскурзия трая цели 22 дни. Навсякъде местните вестници даваха описания на автомобила и ползата, която ще допринесе за нашата страна”, споделя Йордан Марков в книгата си „С автомобил през вековете”. И по-нататък: „С радост те (младежта и интелигентните хора) посрещаха бързоногия гостенин и желаеха да го разгледат отблизо. Те виждаха в него утрешен техен помощник.” По-късно същата година, според изследователи, подобна обиколка се осъществява и в Добруджа.

Днес, 100 години по-късно, отново Ford Model Т тръгва от София начело на кавалкада от най-модерните модели в актуалната гама на Синия овал, за да покажем как дизайнерите и инженерите на Ford реализират своите идеи в автомобили, които продължават да печелят световно признание.

Подобна проява се осъществи преди 10 години, при честването на 90 години Ford в България и 10-и рожден ден на Мото-Пфое. Организираната през 2001 г. втора обиколка на страната премина за 11 дни през 42 града на България и бе съпроводена от различни допълнителни изяви и концерти на открито.

Обиколка на България „100 години по-късно”

От 16 до 23 юни кавалкада от два ретро-автомобила – Ford Model Т и Model А, както и най-новите модели на марката – Fiesta, Focus и Mondeo, потегля от столицата и ще премине през 12 града на страната. Стартът на Обиколката ще бъде даден на пл. „Александър Невски” в 11 ч. от праправнучката на Хенри Форд – Елена Форд, градоначалникът на столицата г-жа Йорданка Фандъкова и член на Правителството. Маршрутът на обиколката от 1911 г. с Model Т ще бъде допълнен и с други градове на България. Пристигането на кавалкадата във всяко населено място ще се съпровожда от парад на автомобилите до централния площад, където ще бъдат изложени. Кметът на всеки град от маршрута ще получи почетния знак на обиколката „100 години по-късно”.

Вярваме, че появата на Обиколка на България „100 години по-късно” във Вашия град ще предизвика същия интерес, както през 1911 г.

Кога ще бъдем при Вас?

На 16 юни – в София и Пазарджик

На 17 юни – в Пловдив и Стара Загора

На 18 юни – в Хасково

На 19 юни – в Бургас

На 20 юни – в Добрич и Варна

На 21 юни – в Шумен и Русе

На 22 юни – във Велико Търново

На 23 юни – в Плевен

Как ще ни познаете?

По автомобилите Ford, клаксоните, оживлението по централните улици и Ford изложението на централните площади.

Надяваме се, че заедно ще споделим емоциите!

# # #

За Ford:

Компанията успя сама да се справи с предизвикателствата на световната финансова криза и да излезе от нея по-силна отвсякога. С портфолио от изцяло обновени продукти и технологии, с изключително качество на изработка, дързък дизайн и иновации, Синият овал завърши 2010 г. като най-продаваната марка в САЩ и на второ място в Европа и България.

За Елена Форд:

Елена Форд е праправнучка на Хенри Форд. Понастоящем заема поста Директор Глобален маркетинг във Ford Motor Company и отговаря за маркетинга, продуктовия мениджмънт и поддържащите продажбата активности в дейността на компанията в глобален мащаб. Тя е първата жена-представител на фамилията, работеща в компанията, която прапрадядо й е основал през 1903 г.

За Ford Model Т:

Първият Model Т се появява на 1 октомври 1908. Той е бил роудстър с две врати и е бил продаден за 825 $. Производството му само през първата година достига близо 10 660 автомобила, с което надминава всички рекорди в автомобилната индустрия. До 1925 г. цената му вече е 260 $, с което неговият създател Хенри Форд сбъдва мечтата си да предложи не просто здрав и надежден автомобил, но и цена, достатъчно ниска, за да може всеки да си го позволи.

Model Т променя цялостния облик на автомобилната индустрия. С него Хенри Форд поставя началото на поточната линия при производството на автомобили, 8-часовия работен ден, като по този начин дава тласък на индустриалната революция.

До 1921 г. Model Т стои зад почти 57 % от световното автомобилно производство. Именно това дава основание да бъде определен като първия масов автомобил. През всичките 19 години на производство от него са били продадени повече от 15 млн. бройки. Успоредно с това хората купуват и хиляди негови аксесоари. Ето защо се смята, че той поставя началото и на този вид индустрия, която в момента носи годишна печалба от 38 милиона $.

Model Т е тежал едва 544 кг. и се е палил с помощта на манивела. Бил е оборудван с 4-цилиндров двигател с 20 к.с. и е развивал максимална скорост от 72 км/ч. Близо 12 от общо 15-те милиона автомобила са били в черен цвят. В ранните и по-късни години обаче са се предлагали и други цветове като синьо, червено, зелено и сиво, но те били толкова тъмни, че едва са се различавали от черното.

Model Т бързо се превръща в символ на надеждност и ниска цена и печели одобрението на милиони американци, които с любов го наричат „Тенекиената Лизи”.

На 26 май 1927 г. с официална церемония е отбелязан краят на производството на модела. Повече от 70 години след това, през 1999 г., група от 133 автомобилни експерти от 32 страни избират Model Т за автомобила на 20-ти век.

Би трябвало да се напише есе, преливащо от ерудиция. Есе за моралното, физическото и естетическото въздействие на Форд Модел “Т” върху американския народ. Две поколения американци знаеха повече неща за фордовите акумулатори, отколкото за човешкия зародиш. Повече за планетната система на скоростите, отколкото за слънчевата система от планети. Повечето деца от този период биваха зачевани в модел “Т” и немалко се раждаха в него.”

Джон Стайнбек – “Улица Консервна”

назад към всички